Friday, December 12, 2008

KEMURUNGAN

Bagaimana menyedari episod kemurungan

Jika anda atau seseorang yang anda kenali mempunyai kemurungan unipolar/bipolar, anda perlu menyedari tanda-tandanya dan hubungi doktor jika ianya berterusan atau menjadi lebih serius.

1. Jika anda mula mengalami masalah tidur samada sukar tidur atau asyik mahu tidur – simpan rekod dan lihat tanda-tanda lain.

2. Berhati-hati dengan seseorang yang tidur berlebihan. Kemurungan yang serius boleh menyebabkan seseorang tidur hingga 20 jam sehari.

3. Beri perhatian jika seseorang mula membatalkan aktiviti-aktiviti social dan merenung jauh pada program TV yang kebiasaannya tidak ditontonnya.

4. Perhatikan jika surat-surat tidak dibuka dan bil-bil dibiarkan bertimbun-timbun. Tugas-tugas mudah seperti membasuh pakaian dan membuang sampah tidak dilakukan.

5. Kenalpasti perubahan selera makan; berkurang atau bertambah mahupun kehilangan atau pertambahan berat badan yang ketara.

6. Ikuti perkembangan tangisan-tangisan yang tidak dikawal dan tidak dapat dijelaskan.

7. Catitkan perasaan sedih, bersalah, tidak berharga atau putus asa yang berpanjangan (beberapa hari).

8. Berjaga-jaga jika anda atau orang yang disayangi menunjukkan tanda-tanda kerisauan dan keberangan yang luar biasa, bersikap negative, tidak berdaya atau putus asa.

9. Beri perhatian jika anda atau orang yang disayangi mula menunjukkan kesukaran untuk membuat keputusan walaupun ianya mudah. Contohnya tidak tahu nak makan apa, teragak-agak untuk membeli coklat yang mana satu. Ini merupakan tanda-tanda yang biasanya ada pada kemurungan.

10. Sentiasa peka dengan perubahan tingkah laku seperti ketidakaturan (disorganization), kesukaran untuk menumpukan perhatian atau perbezaan pada keperluan tugas-tugas harian.

11. Perhatikan jika pergerakan dan fikirannya semakin perlahan (kerencatan psikomotor) atau semakin pantas (rangsangan psikomotor).

12. Lihat tanda-tanda fizikal seperti postur yang membongkok, dahi berkerut, mengurangkan bertentangan mata, kerap mengeluh, tidak memberikan tumpuan pada pertuturan atau nafsu seksual yang berkurangan.

13. Hubungi doktor segera jika anda mengalami atau seseorang kerap menyatakan tentang mati atau bunuh diri.

14. Jika tanda-tanda kemurungan muncul selepas pertukaran ubat-ubatan, hubungi doctor berkenaan segera.

Tip:

1. Kemurungan boleh menyusur secara perlahan mahupun diwarisi dengan cepat. Jika perlahan-lahan ianya sukar untuk dikesan terutama pada diri sendiri. Jadikan tabiat memerhatikan diri sendiri jika anda mempunyai episode-episod kemurungan.

2. Bantulah kawan atau orang tersayang jika anda melihat tanda-tanda yang merbahaya. Ambil tindakan yang sewajarnya. Begitu juga jika ianya terjadi pada anda: Bantulah diri anda!

SELAMATKAN DIRI ANDA DAN YANG TERSAYANG

Diterjemah dari Your Guide to Bipolar Disorder oleh Kimberley Read & Marcia Purse.

No comments: